روشهای متعددی برای جستجو در گوگل وجود دارد که استفاده از آنها میتواند یافتن مطلب موردنظر را آسانتر کند.
ما در دورهای زندگی میکنیم که بشر شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی است و اینترنت پرسرعت به انتقال اطلاعات کمک شایانی میکند. همین موضوع باعث شده است که با حجم بسیار بالایی از اطلاعات رو به رو شویم.
تنها با سپری کردن دقایقی میتوانید از جدیدترین اخبار باخبر شوید، دستور پخت غذایی را به دست آورید یا در مورد جدیدترین تئوریهای فیزیک مطالعه کنید.
با این وجود گاهی اوقات حجم بالای مطالب و روشهای نادرست جستجو؛ باعث میشود یافتن آنچه میخواهیم برایمان دشوار شود. به همین منظور قصد داریم ۱۰ روش جستجو در گوگل را به شما بیاموزیم که یافتن مطالب موردنظرتان را سادهتر و سریعتر خواهد کرد.
استفاده از نشانه “|” یا عبارت “or”
گاهی اوقات جزییات موضوعی که میخواهیم در مورد آن جستجو کنیم، ناقص بوده یا آنها را به یاد نمیآوریم، اما این موضوع چندان هم دردسرساز نیست. کافی است که تعدادی از مدلهای مختلف از آنچه در نظر داریم را قرار داده و با نشانه “|” آنها را از یکدیگر جدا کنیم. البته بهجای این نشانه میتوانید از عبارت “or” استفاده کنید. با انجام این روش مشاهده خواهید کرد که نتایج جستجوی گوگل به آنچه در نظر دارید نزدیکتر خواهد بود.
جستجو با استفاده از مترادفها
نکتهای که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد استفاده از مترادفها برای جستجو در اینترنت است. در صورتی که جستجوی شما به زبان انگلیسی باشد باید بدانید که این زبان دارای کلماتی با مترادفهای بسیار بوده و همین امر میتواند در جستجو به شما کمک بسیاری کند.
اگر میخواهید وبسایتهایی را بیابید که در زمینه موردنظرتان فعالیت میکنند؛ کافی است در جستجوی خود از نشانه “~” استفاده کنید. برای مثال اگر جستجوی شما به این حالت باشد “healthy ~food” در نتایج مشاهده خواهید کرد که محتوایی شامل تغذیه سالم و دستورالعملهای تهیه غذا به نمایش درآمده است.
جستجو در درون وبسایتها
حتما برایتان اتفاق افتاده که مقاله جالبی را در یک وبسایت بخوانید و بخواهید محتوایی مرتبط با آن بیابید، دوباره آن را بخوانید یا مقاله را به اشتراک بگذارید. سادهترین روش برای یافتن اطلاعات مدنظرتان، جستجو درون آن وبسایت خواهد بود. برای انجام این کار کافی است که آدرس سایت را نوشته و سپس واژه کلیدی از مقاله مدنظرتان را جستجو کنید.
استفاده از نشانه “*” در جستجو
گاهی شرایطی به وجود میآید که واژه کلیدی برای جستجو یا عدد مهمی را فراموش میکنیم. در چنین حالتی میتوان از نشانه “*” استفاده کرد. کافی است به جای واژه کلیدی از این نشانه استفاده کرده و جستجو کنید تا محتوای مدنظرتان را بیابید.
زمانی که کلمات زیادی از عبارت را فراموش کردهاید
گاهی اوقات باید عبارتی طولانی را جستجو کنید اما تعدادی از کلمات آن را از یاد بردهاید و تنها استفاده از یک واژه کلیدی نیز پاسخگو نیست. در چنین شرایطی کافی است که ابتدا و انتهای عبارت را نوشته و سپس از عبارت ()AROUND استفاده کنید. سپس در داخل پرانتز تعداد کلماتی را که از عبارت حذف شدهاند، قرار دهید.
از بازه زمانی استفاده کنید
گاهی اوقات به اطلاعاتی نیاز داریم که متعلق به دوره زمانی خاصی هستند. برای دست یافتن به این اطلاعات میتوانید بازه زمانی را به جستجوی خود اضافه کرده و سپس سه نقطه میان سالها قرار دهید.
جستجو برای تیتر یا URL
برای یافتن واژههای کلیدی و نام یک مقاله کافی است که عبارت “:intitle” را قبل از وارد کردن واژههای جستجو قرار دهید. در نظر داشته باشید که نباید میان آنها فاصله باشد. برای یافتن کلمات به کار رفته در یک URL نیز میتوانید از عبارت “:inurl” استفاده کنید.
یافتن وبسایتهای مشابه
فرض کنید موضوع جالبی در اینترنت یافتهاید و میخواهید وبسایتهایی را که محتوای مشابهی دارند بیابید. برای انجام این کار کافی است که از عبارت “:related” استفاده کرده و سپس آدرس سایت مد نظر را وارد کنید. در نظر داشته باشید که میان عبارت و آدرس وبسایت مدنظرتان فاصله قرار ندهید.
جستجوی عبارات کامل
استفاده از نشانهای نقلقول میتواند در جستجو بسیار کارآمد باشد. فرض کنید عبارتی را بدون به کار بردن نقلقول جستجو کردهاید. در چنین حالتی نتایجی را مشاهده خواهید کرد که کلمات عبارت جستجو شده بهصورت نامرتب در آن دیده میشود.
این در حالی است که استفاده از نقلقول به شما کمک خواهد کرد تا نتایجی را به دست آورید که عبارت مدنظرتان بهصورت منظم و پشت سر هم در مقاله یا مطلب مدنظر وجود داشته باشد. درواقع حالت اول برای زمانی مناسب است که شما از صحت عبارت مدنظرتان اطمینان نداشته باشید.
حذف کلمات غیرضروری
برای حذف نتایجی که برگرفته از کلمات غیرضروری باشند، کافی است یک خط فاصله قرار داده و سپس آن کلمه را تایپ کنید. برای مثال فرض کنید قصد دارید وبسایتی را بیابید که در زمینه کتاب فعالیت میکند؛ اما هدف شما خرید نیست، در چنین حالتی باید مانند حالت زیر عمل کنید: